Olvasási idő: 3 perc

Az MCC Feszt MOL Nagyszínpadán az oktatás jövőjéről hallhattak érdekes beszélgetést a résztvevők.

Constantinovits Milán, az MCC szakmai főigazgató-helyettese, az MCC FIT Program szakmai vezetője elmondta: igenis lehet jól használni a digitális eszközöket, magát az oktatási célt is kifejezetten jól tudták használni ezek a diverzifikált eszközök. Bár ezek az eszközök régóta az életünk részei, most az intézmények, a pedagógus társadalom rá volt kényszerítve, hogy igénybe vegye a digitális eszközöket az oktatás során. A hátrányuk, hogy van bennük egyfajta személytelenség, nem mindig látjuk egymás metakommunikációját. Fontos szempont, hogy amikor a digitalizáció megjelenik az oktatásban, változik a tanár-diák közötti szerep, sokszor a tanár tanul a diákoktól: gondoljunk csak a jelenleg közkedvelt applikációkra, mint például a tiktok.

Setényi János oktatáskutató, az Expanzió Humán Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: sokat kell még gondolkodnunk szakmai berkekben arról, hogyan is használjuk ezeket a digitális eszközöket. A tanítás ugyan leállt, de a tanulásnak folytatódnia kellett. Ezt a helyzetet meg kellett, meg kell oldania a közoktatásnak. Lesznek olyan államok, amelyek teljes restaurációban gondolkodnak, és lesznek olyanok, amelyek egyensúlyozni próbálnak az innováció és a hagyományok oktatás között. Tapasztalatom szerint a diákok körülbelül két hónap után elkezdték élvezni a digitális oktatást. Azonban nagyon sok az érzelmi tényező: hiányolták egymást a diákok, nem volt meg a közvetlen, személyes kapcsolat.

Szűts Zoltán digitális pedagógiakutató, A digitális pedagógia elméleten című könyv szerzője elmondta:  fontos, hogy a jó gyakorlatokat összegyűjtsük és ennek megfelelően használjuk őket a jövőben. Az új tudásnak több előnye is lehet, például időt spórolhatunk, földrajzi távolságokat hidalhatunk át. Térben is időben, bárhol és bármikor „ott tudunk lenni”.

Joós Andrea szabadúszó biológiatanár, rádiós és televíziós műsorvezető, az MCC oktatója kifejtette: a digitális eszközközök hasznossága a pedagógusok attitűdjétől is függ. Nem minden pedagógusnak való ez a műfaj. Felmerül kérdésként, hogy a pedagógus szakma hogy tud megújulni? Joós Andrea szerint a pedagógus szakma folyamatosan megújul, hiszen első kézben találkozik a gyerekekkel, akik maguk az innováció.

A beszélgetés résztvevői kiemelték, hogy a digitális oktatásnak számos pszichés előnye és hátránya lehet. Sok gyermeknél csökkent a stresszhelyzetek száma, másoknál éppen hogy idegen helyzetek sorát eredményezte. A szociális helyzettől, családi háttértől is függ, hogy ki hogyan tud bekapcsolódni és ki milyen előnyöket, hátrányokat tapasztal meg az e-learningből.